Kącik czytelnika

Drodzy Czytelnicy!

Właśnie dla Was założyliśmy tego bloga. Chcemy się pochwalić nowościami, które znajdziecie na naszych regałach, a także rekomendować książki godne Waszej uwagi.

Jeśli chcecie sprawdzić, czy konkretny tytuł znajduje się w naszych zbiorach, poniżej udostępniamy Wam link do katalogu.
KATALOG BIBLIOTEKI

Jeśli nie znacie konkretnego tytułu - zawsze chętnie doradzimy Wam na miejscu! :)


poniedziałek, 6 października 2014

Marek Wałkuski "Wałkowanie Ameryki"

Książka Marka Wałkuskiego "Wałkowanie Ameryki" już od dłuższego czasu znajduje się na naszej liście książek wypożyczanych chętnie i często, ponieważ głęboko zapada w pamięć. To proza wręcz edukacyjna, czasem miałam wrażenie, że czytałam, doskonale opracowany podręcznik. Podobały mi się dygresje i statystyczne ciekawostki, chociażby ta: "Ponad 75% Amerykanów nakłada rolkę na uchwyt w taki sposób, by papier rozwijał się od góry" (s. 53). Takie szczegóły zapadają głęboko w pamięć (sama tę informację przekazałam dalej) i są doskonałym przerywnikiem, w trakcie głębszego wywodu, związanego z cechami dostrzegalnymi u typowych Amerykanów.

Uznałabym ją za prozę socjologiczną, ale i podróżniczą, a nawet biograficzną. Mam wrażenie, że ta niegruba pozycja zawiera w sobie tyle informacji, ile nie znalazłabym w żadnym innym kompendium dotyczącym Ameryki. To zarazem przewodnik po amerykańskiej rzeczywistości, codzienności i kulturze. To fachowy opis amerykańskiej różnorodności związanej z podziałem na grupy kulturowe, religijne, polityczne, etniczne, poglądowe etc. To wgląd w statystyki z podziałem na poszczególne grupy wiekowe, na stany. To także historia przeplatana z informacjami politycznymi i gospodarczymi. 

Uważam, że niezwykłą siłą tej książki jest autor i jego sposób przekazu. Jest on osobą wiarygodną, empirycznie zanurzył się w opisywanej przez siebie przestrzeni, pracował w Ameryce, mieszkał tam, wchodził w relacje z ludźmi, poznał kraj od podszewki. Jako korespondent jest zapewne osobą wyczuloną na doznania, dlatego zwracał uwagę na więcej szczegółów niż przeciętny turysta, wiedział więcej o kraju, w którym postanowił zamieszkać. Tym bardziej uważam, że to intrygująca lektura, godna polecenia i wypożyczania. Muszę przyznać, że jestem tą książką szczerze oczarowana!